Banner 1 Banner 2
054.3030901
מאדי

הריון ולידה

> בצקת הריונית
מאת: ד"ר ברוריה טל, דיאטנית קלינית
"טל הבריאות", המרכז לתזונה נכונה, רמת אביב


הפרת איזון הנוזלים בגוף
בהריון בריא, מופיעה בצקת הריונית בדרך כלל בשליש השלישי להריון.
הבצקת מופיעה בעיקר בגפיים והיא נגרמת כתוצאה מהפרת איזון הנוזלים בגוף, כאשר הרחם המוגדל לוחץ על כלי דם מרכזיים. אצל נשים בריאות, שאינן סובלות מבצקות, 60% מהנוזלים בגוף נמצאים בתוך תאי הגוף ו- 40% מחוץ להם. כשמשתנה היחס בין הנוזלים בתוך תאי הגוף לנוזלים הנמצאים מחוץ לתאים, מצטברים עודפי נוזלים מחוץ לתאי הגוף, בעיקר מתחת לעור ומופר האיזון בין נוזלי הגוף.

איך יודעים שמדובר בבצקת? לוחצים עם האצבע, למשך מספר שניות, בחלק התחתון של הרגל, מעל עצם השוק. אם הלחיצה משאירה שקע - זהו סימן לקיומה של בצקת. ככל שהשקע גדול יותר, כך גדלה דרגת הבצקת.
גם ללא הבדיקה, ניתן להרגיש את הבצקת כשהטבעות על אצבעות הידיים לוחצות במיוחד או שיש קושי בהסרתן.

בצקת הריונית והקשר התזונתי
נוסף ללחץ הפיזי על כלי הדם, ישנם גורמים נוספים - הורמונאליים ותזונתיים - המשפיעים על איזון הנוזלים בגוף.
בהיבט התזונתי, הגורמים הלוקחים חלק במערכת איזון הנוזלים בגוף הם המינרלים ובייחוד הנתרן - מינרל המרכיב את המלח וקשור להצטברות הנוזלים וליצירת הבצקת. צריכת כמויות גדולות של מלח, עלולה להגביר את הצטברות הנוזלים החוץ-תאיים בגוף ואת הבצקות.
לעומת זאת, מינרל מסוג אשלגן, יכול להפחית את הצטברות נוזלי הבצקת ולהגביר את הפרשת עודפי הנוזלים מהגוף. האשלגן מצוי בעיקר בפירות ובירקות, כך שצריכתם במקביל להפחתת צריכת המלח, תסייע לאיזון הנוזלים בגוף, להפרשת הנוזלים העודפים ולהפחתת הבצקת.

בצקת הריונית ועודף משקל
גם למשקלה של האישה ההרה יש השפעה על צבירת הנוזלים בגוף ועל התפתחות בצקת.
בהריון עם עודף משקל ישנה שכיחות גבוהה של בצקת הריונית ואילו כשהמשקל בעת ההריון תקין – הסיכוי להופעת בצקת פוחת.
גם ללא הריון, מצבי עודף משקל יוצרים הפרה באיזון הנוזלים בגוף, אשר באה לידי ביטוי בצבירת נוזלים חוץ-תאיים עודפים, בעיקר מתחת לעור. בהריון, מצב זה מחמיר.

הפחתת בצקת הריונית – הפתרון התזונתי
על מנת להחזיר את האיזון לנוזלי הגוף ולהפחית את הבצקות, מומלץ להפחית את צריכת הנתרן ולהעלות את צריכת האשלגן מהמזון.
מזונות עשירים באשלגן: ירקות, פירות.
תפריט עשיר באשלגן יכיל לפחות 3 פירות ולפחות 5 ירקות ביום.
מזונות עשירים בנתרן: מלח, נקניקים, גבינות צהובות ומלוחות, מזונות מעושנים וכבושים, אבקות מרק, זיתים, דגים מלוחים, אנשובי, פיצוחים מלוחים, רוטב סויה.
תפריט דל בנתרן יאופיין בהפחתת כמויות המלח במזון בהשוואה לעבר, בתיבול טבעי של המזון ובצריכת מוצרי חלב לבנים שאינם מלוחים, בשרים או דגים מבושלים, אפויים או צלויים בגריל, פיצוחים ואגוזים ללא מלח.
לא מומלץ להימנע לחלוטין מצריכת מלח היות ויש לכך השפעה על לחץ הדם ועל איזון נוזלי הגוף.

המלצות נוספות להפחתת בצקות
  • לשתות 2 ליטר מים צוננים במהלך היום.
  • להקפיד על ארוחות קלות, כל שעתיים וחצי עד שלוש שעות.
  • לאכול מזונות קרירים וקלים כמו סלטים ויוגורטים.
  • לעודד את ניקוז הפסולת מהגוף באמצעות מזונות משתנים כמו פטרוזיליה, חליטת סרפד או חליטת שורש פטרוזיליה.
  • להימנע מבגדים הדוקים ולוחצים ולהעדיף בדים נושמים וקלים.
  • לנעול נעליים נוחות.
  • להימנע מעמידה ממושכת.
  • להימנע מתנועה מיותרת בשעות היום החמות ובמקומות לא ממוזגים.
  • לעשות פעילות גופנית מתונה כמו הליכה או אופני כושר (אך לא ספינינג), בשעות הקרירות של היום או במכון ממוזג.
  • לנוח כמה שאפשר, רצוי בשכיבה, כשהרגליים מורמות בעזרת כרית.
  • לישון עם רגליים מורמות בעזרת כרית.
לקריאה נוספת
דולה או מילדת פרטית - מה עדיף דולה במרכז דולה בכפר סבא תזונה בהריון


« חזרה למאמרים